Το κλειδί της μάθησης
Το άρθρο γράφηκε τον Ιούνιο του 2019
Μια φράση που ακούμε συχνά από τους μαθητές και τις μαθήτριές μας είναι η εξής: Μα κύριε, πως θα διαβάσω μόνος/η μου αν δεν μου το εξηγήσει κάποιος!...
Οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν, από πολύ νωρίς, διαποτιστεί υπόγεια με την ιδέα ότι κείμενο γραμμένο στα βιβλία είναι απριόρι ακαταλαβίστικο και πρέπει να τους το εξηγήσει κάποιος για να το προσεγγίσουν. Κι αυτός θα είναι ο καθηγητής τους ή ο φροντιστής τους. Έτσι, καταλήγουμε ότι πρέπει οπωσδήποτε να προηγηθεί της μελέτης (ή ακόμη χειρότερα να αντικαταστήσει τη μελέτη) η εισήγηση του καθηγητή. Μετά αυτή δεν αρκεί, χρειάζεται και η εισήγηση του φροντιστηρίου, όπου καταφεύγουν οι μαθητές σε όλο και μικρότερες τάξεις. Έτσι τροφοδοτείται η παραπαιδεία, αποδυναμώνεται η δημόσια εκπαίδευση και ο φαύλος κύκλος συνεχιζόμενος στο διηνεκές, αποδυναμώνει όλο και περισσότερο την μαθησιακή αυτοπεποίθηση των μαθητών.